Evaluační formulář pro hodnocení digitální zralosti firmy Zpracováno kolektivem pod vedením Ing. Zdeňka Havelky, PhD. 1. Leadership, lidský potenciál, otevřenost firemní kultury vůči digitalizaci Leadership Vedení společnosti si je vědomo důležitosti digitální transformace? Manažeři všech úrovní jsou schopni realizovat naší digitální strategii v každodenním provozu. Manažeři všech úrovní podporují inovace a proces digitalizace a automatizace, ne všichni mají dostatek dovedností pro uplatňování digitální strategie v praxi Mezi manažery společnosti se najde mnoho těch, které musíme pro myšlenku digitální transformace ještě získat Digitální transformace je většinou vedoucích zaměstnanců přijímána s obavami, jen několik manažerů ji vnímá pozitivně Drtivá většina manažerů společnosti nesouhlasí s myšlenkou digitální transformace. V organizaci je pozice manažera „digitální transformace“ / případně tým, který se věnuje vedení digitální transformace a změnám v organizaci? Ano - máme roli Chief Digital Officer, tento člověk je skutečným tahounem digitální transformace u nás./ Máme tým, který se problematikou zabývá a je dobře dobře integrován do struktury společnosti a je přijímán napříč organizací Připravujeme roli Chief Digital Officer a hledáme vhodného člověka Leadera digitální transformace u nás nemáme, vedení si je vědomo problematiky a tak jedná s informatiky O digitální transformaci se u nás starají informatici. Podle toho to tak vypadá Digitální transformace není pro nás téma - vystačíme si s informatikyVedení společnosti jasně komunikujeme vizi digitální transformace (interně i externě)? Vize digitální transformace je výborně komunikovaná, každý v organizaci ji zná a sdílí Vize digitální transformace existuje, její obsah je zřejmý pro vyšší management společnosti Vize digitální transformace existuje, ale její obsah je sdílen jen pár zaměstnanci, kterých se aktuálně týká Vizi digitální transformace máme, ale je spíše jen formální, zaměstnanci nemají představu, co pro ně její implementace znamená Pokud máme něco jako vizi digitální transformace, tak ke mně se tato informace nedostalaFiremní kultura V naší firemní kultuře vnímáme digitální transformaci jako základní předpoklad růstu firmy? Ano, je to náš nejdůležitější strategický úkol Jedná se o důležitou problematiku, připravujeme se na digitalizaci, realizujeme pilotní projekty Je to pro nás taktická záležitost, realizujeme dílčí projekty Víme o problematice, aktuálně není pro nás důležitá Nikdy jsme o digitální transformaci neslyšeliJako společnost jsme ochotni přiměřeně riskovat, abychom podpořili inovace? Máme firemní kulturu, která výborně podporuje změny a inovace – v naší společnosti jsou ceněny inovační návrhy jakéhokoli zaměstnance, organizaci se daří přicházet s inovacemi a změnami, které zlepšují její výkon. Využíváme efektivní inovační proces, který dokáže identifikovat nápady, určovat priority a podpořit nápad od jeho vzniku až k realizaci V naší firmě jsou inovace obecně podporovány, neexistuje však jednotný proces, jak nápady identifikovat a podpořit jejich realizaci Naše firma není proti změnám, velmi záleží ale na jednotlivých manažerech/odděleních, nakolik jsou zaměstnanci podporováni v tom, aby přicházeli s inovacemi Inovace a změny v naší organizaci nejsou moc populární, dochází k nim, jen když je to bezpodmínečně nutné např. na základě vývoje situace na trhu U nás nevyhledáváme změny, snažíme se využívat naše dobré zkušenosti a postupy, které se nám již v praxi ověřilyV naší společnosti dobře funguje sdílení informací a know-how? V naší společnosti je velmi otevřená komunikace, jsou výborně nastavené komunikační kanály a způsoby sdílení dobré praxe, vnímáme se jako učící se organizace Naše organizace dobře sdílí informace, máme nástroje podporující komunikaci, které jsou vhodně využívané. Nárazově je také podporováno sdílení dobré praxe mezi jednotlivými útvary společnosti Komunikace v naší firmě relativně funguje, hodně záleží na jednotlivých lidech, nakolik využívají dostupné nástroje podporující efektivní komunikaci Sdílení informací funguje především na formální rovině – komunikujeme, co je nutné, jinak se každý snaží starat se jen o svoje V naší společnosti si každý drží svojí pozici, proto se moc nenosí dávat si vzájemně zpětnou vazbu, žádat druhé o pomoc, nebo sdílet dobrou praxiPřipravenost zaměstnanců Organizace má jasnou strategii v oblasti HR související s digitální transformací? Organizace má jasnou představu o tom, jak se budou měnit požadavky na dovednosti zaměstnanců v digitálním prostředí (a přizpůsobila tomu procesy náboru, hodnocení a rozvoje zaměstnanců) Organizace má jasnou představu o tom, jak se budou měnit požadavky na dovednosti zaměstnanců v digitálním prostředí (a přizpůsobuje tomu postupně procesy náboru, hodnocení a rozvoje zaměstnanců) Organizace si uvědomuje, že digitální transformace bude mít dopady na oblast HR, ale v současnosti ještě není jasné, jaké procesy a jakým způsobem bude potřeba v této souvislosti měnit Aktuálně nevnímáme potřebu revidovat naše HR procesy a požadavky na zaměstnance v souvislosti s digitální transformací, je možné, že se k této problematice dostaneme později při zavádění digitální strategie Digitální transformace je pro nás tak daleko, že aktuálně tuto problematiku vůbec neřešímeOrganizace již má potřebné digitální dovednosti a znalosti, aby fungovala efektivně? Aktuálně mají naši zaměstnanci již všechny potřebné digitální dovednosti a znalosti, aby fungovali efektivně v nové situaci digitálního prostředí Aktuálně investujeme do vzdělávání a rozvoje zaměstnanců v oblasti využívání technologií a digitalizace napříč celou organizací V tento moment připravujeme koncepci rozvoje zaměstnanců, sbíráme informace o aktuálním stavu a připravenosti zaměstnanců na práci v datovém prostředí Zatím připravenost zaměstnanců a jejich případný rozvoj v této oblasti neřešíme, toto téma bude pravděpodobně aktuální až při zavádění strategie digitální transformace Tato problematika se nás netýká, naši zaměstnanci mají dovednosti, které potřebují ke své práci, nehodláme nic měnit2. Byznysový model, zákaznická orientace a digitální produkt Byznysový model Je Váš byznysový model "Pipeline" či "Platforma?" Jsme exponenciálně rostoucí platformou pro naše odvětví Náš byznysový model je kombinací "Platformy" a "Pipeline", aspirujeme na roli "platformy na platformě", integrujeme produkty řady partnerů Náš byznysový model je "Pipeline" - nicméně je značně otevřený díky digitálním technologiím Náš byznysový model je "Pipeline", jsme integrování do odběratelských řetězců většiny klíčových podniků našeho průmyslu Náš byznysový model je "Pipeline", pracujeme pro několik málo dodavatelů, na kterých jsme závislíProdukt Je Váš produkt digitální či fyzický či hybrid? Náš produkt je plně digitalizován a disponuje digitální inteligencí a rozhraními, propojujícím jej se zákazníky ve všech stadiích životního cyklu produktu Náš produkt je hybridem - prvotně fyzickým výrobkem, nicméně celý jeho životní cyklus provází digitální identita a na ní navázaná data, díky digitalizaci jsme schopni zákazníkovi nabídnou doprovodné digitální služby Náš produkt je fyzickým výrobkem data, jeho návrh je vytvářen digitálně, a data máme o celém životním cyklu výrobku - bohužel v rozličných formátech Náš produkt je fyzickým výrobkem, většinu dat o něm neudržujeme Náš produkt je čistě fyzickým výrobkem bez jakéhokoliv digitálního rozšířeníZákazníciPracujete se zákazníky i v digitálním světě? Využíváme integrovaný mix marketingových a byznysových kanálů k podpoře naší digitální komunity Prodáváme především digitálně, neboť jsme integrováni do různých digitálních obchodních platforem, umožňujících nám expanzi, své kmenové zákazníky máme podchyceny prostřednictvím obsažných zákaznických profilů sbírajících data z internetových interakcí Prodáváme jak prostřednictvím obchodníků, tak i za pomoci firemního portálu, data o propojení zákazníků a výrobků máme na různých místech Naši prodejci využívají data o zákaznících s CRM systému, problémem je zapisování dat o realizovaných schůzkách V digitálním světě se zákazníkem nepracujeme - plně dostačují naši prodejci, kteří zákazníky občas navštěvujíOčekávané dopady na obchodní cíleOčekáváte pozitivní dopady digitální transformace na obchodní cíle Vaší společnosti? Velký dopad - tržní dominance a získání nových trhů Rozvojový dopad - digitalizace nám umožní zlepšení naší tržní pozice ve vztahu ke konkurenci Možné dopady digitalizace se projeví později Žádný podstatný dopad, ale digitalizace je nezbytností Digitalizace nám uškodí, jedná se o vyhozené prostředky3. Operační model, digitální hodnototvorné prostředí a digitální řízení Operační přístup a model Jaký je Váš operační přístup? Operační prostředí naší firmy je možno chápat jako otevřené autonomní hodnototvorné pole řízené algoritmy umožňující zapojování digitalizovaných komponent v reálném čase (režim plug and play) a optimální konfiguraci hodnototvorného pole na základě individuálního přání zákazník Díky integrovanému datovému prostředí jsme schopni agilně reagovat na neočekávané situace a naše digitalizovaná aktiva fungují většinou v autonomním režimu Opíráme se o koncepty štíhlé produkce a agilní hodnototvorby. Víme, že nám chybí konsolidovaná data o procesech, nejsme schopni reagovat v reálném čase Zavádíme koncept štíhlé produkce a agilní hodnototvorby Operace v provozech zvládáme dostatečně, nepotřebujeme se věnovat digitálním hloupostem a něco měnitDisponujete integrovaným operačním modelem? Operační prostředí firmy je řízeno digitální inteligencí integrovaného operačního modelu kooperujícího s autonomními aktivy v reálném čase Máme komplexní model firemní architektury pokrývající naše potřeby a umožňující nám řídit a rekonfigurovat operační prostředí firmy Máme zachycenu základní architekturu firmy v podobě rolí, způsobilostí, a IT podpory. Víme však, že naše modely nepokrývají všechny důležité organizační prvky a nevyužíváme jejich potenciál Máme procesní model na základě ISO 9001 Nepotřebujeme žádné abstraktní modely, procesy máme zažité dostatečněStrategie a změnyMáte zpracovanou digitální strategii zaměřenou na propojování ICT přístupů a byznysových procesů s využitím datových zdrojů? Máme zpracovanou digitální strategii, kterou už nějaké období konkrétně naplňujeme - stali jsme se platformou bv naší doméně Máme zpracovanou digitální strategii a dokončujeme systémovou, procesní a datovou integraci Máme zpracovanou digitální strategii, realizujeme dle ní první pilotní projekty Digitální strategii zpracováváme Takovou strategii nemáme zpracovanouCo případně brání zavádění digitální strategie do Vaší společnosti? Nedostatek vize a konceptuálního přístupu Nedostatek manažerského buy-in Nedostatek know-how Nedostatek pracovní síly Nedostatek finančních prostředkůJak řešíte změny ve firmě? Naše firemní architektura je založená na kontinuálních změnách a proto disponujeme digitálním prostředím schopným v předstihu identifikovat případné změny a na ně reagovat Disponujeme projektovými manažery, kteří jsou schopni realizovat změnu na základě standardní projektové metodiky, využívám jednoduché Zavádíme systém projektového řízení a chceme řídit na základě strategie Firma nám šlape jako hodinky, nic měnit nechceme a tak změny neřešímeOperační agilita a operační opatřeníJaký stupeň agility získávate prostřednictvím digitalizačních aktivit? Vysoce agilní firma schopna predikovat a formovat změny a tím i měnit trh na kterém působí ke svému prospěchu Vysoce agilní firma schopna měnit strategii na základě v reálném čase anticipovaných změn (technologické, politické, etc.) Agilní firma na operativní úrovni - schopna rekonfigurace na základě chytrého produktu a zákaznických požadavků Mix agilního přístupu s hierarchickým řízením Hierarchicky řízená neflexibilní firmaJaká opatření k realizaci digitální transformace z operačního hlediska ve své firmě realizujete? Schopnost identifikovat úzká místa, řešit interakce a optimalizace produktů a procesů ve virtuálním světě než se začne skutečně vyrábět Schopnost návrhu produktu a jeho testování za pomoci 4D (včetně času) simulací Schopnost koordinace operátorů, strojů a materiálů ve virtuálním prostoru Schopnost návrhu a generování produktu v digitální podobě a následná konfigurace operativního prostředí k zajištění případné realizace fyzické podoby produktu na přání zákazníka Schopnost řízení celého produkčního řetězce až ke konečnému výrobku vznikajícímu v dialogu s koncovým zákazníkem Schopnost díky digitální podpoře masivně paralelizovat všechny byznysové procesyOčekávání spojené s operační digitalizacíOčekáváte radikální zvýšení efektivity díky digitalizaci? Díky digitalizaci došlo k exponenciálnímu zvýšení efektivity, podařilo se nám vytvořit a ovládnout nové trhy, které obsluhujeme více méně automaticky Zvyšujeme efektivitu násobně, zavedená automatizace a digitalizace začínají přinášet ovoce Očekáváme jisté zvýšení efektivity, které se projeví později Neočekáváme žádné zásadní změny Digitalizace povede k fixaci stávajících procesů a řídících struktur což povede ke zhoršení efektivityJaké záruční a pozáruční služby nabízíte pro své produkty? Všechny produkty naší firmy je možno označit za "chytré". Jejich základem je virtuální model. Tento komunikuje interaktivně se zákazníkem a následně řídí životní cyklus fyzické části produktu. Fyzická složka produktu je vybavena všemi potřebnými senzory k zabezpečení strojového zdraví produktu Naše firma produkuje výrobky s dostatečnou senzorikou k diagnostice strojového zdraví. Jsme tak schopni nabídnout služby prediktivní údržby specifické pro každý výrobek v konkrétní uživatelské konfigurace Naše firma realizuje pilotní projekty prediktivní údržby s cloudovou podporou Naše firma poskytuje diagnostické služby v telematickém režimu, přičemž při zjištění případného nedostatku informuje nejbližší středisko údržby. Oprava je vykonána na základě SLA Poskytujeme standardní záruční služby vyplývající ze zákona. Za tímto účelem máme zřízenou reklamační telefonní linku4. Technologie Jaké kontextuální technologie používáte? Digitální operační prostředí naší firmy je založeno kontextuálně - tedy jsme schopni sbírat data, vyhodnocovat je a provést potřebnou akci v předstihu v rámci přiměřeného kontextu Standardně využíváme kontextuální a mobilní technologie ve formě IoT komponent a rozšířené reality Realizujeme první pilotní projekty s kontextuálními technologiemi - např. M2M komunikaci mezi jednotlivými komponentami na základě senzorických dat, či zapojení mobilů do řízení výroby, etc. Využíváme jen klasické informační technologie, avšak jsme si vědomi možností kontextuálních technologií a tak připravujeme koncept jejich nasazení Stačí nám to, co máme. Mobily ani tablety každý využívá soukromě na vlastní nebezpečíJaké modelovací technologie používáte? Digitální operační prostředí naší firmy je založeno na autonomních agentech využívající algoritmické modely k efektivním personalizovaným aktivitám Používáme integrovaný model operačního prostředí, jsme schopni jej propojit s daty a na základě analýz rychle reagovat Máme několik modelů firemní architektury realizované prostřednictvím různých nástrojů. Uvědomujeme si problematičnost jejich vzájemné nekompatibility S modelováním (např. procesy) začínáme. Uvědomujeme si, že digitální modelování přináší výhody a značné úspory Když vše funguje, tak žádné modely nejsou třeba, natož nějaké digitálníJaké operační technologie používáte? Naše digitální operační prostředí integruje všechna klíčová operativní aktiva - máme plně rozvinutý kyberfyzikální systém Operační technologie vybíráme tak, aby byly kompatibilní s naším digitálním operačním prostředím. Jen tak můžeme realizovat přístupy pokročilých analytik - např. prediktivní údržbu. Starší technologie "zchytřujeme" postupně distribuovanou digitální inteligencí z cloudu Operační technologie postupně integrujeme s informačními technologiemi, vybavujeme je senzory a zapojujeme je do systému Realizujeme první pilotní projekty digitalizace operačních aktiv a jejich vzájemných vazeb (Internet věcí) Naše stroje jsou v pořádku - jsou zapojeny v procesech, které fungují. Většinou...Jaké informační technologie používáte? Využíváme pokročilé technologie založené na umělé inteligenci a strojovém učení, většina naší hodnotové produkce je díky digitalizaci automatizovaná - řídí si ji zákazník Na front-office využíváme komplexního systému umožňujícího pracovat se zákazníkem v různých digitálních kanálech v reálném čase - domníváme se že, náš integrovaný systém pokrývá všechny aktuální potřeby front-office Na back-office využíváme standardní systémy jako ERP, PLM, MES, etc. - domníváme se že, náš integrovaný systém pokrývá všechny aktuální potřeby back-office Máme webovou stránku a účetní informační systém Máme různé vzájemně nepropojené informační systémy, většinou asi zastaralé. Pracujeme především s MS ExcelJaké transakční technologie používáte? Naše digitální operační prostředí je propojeno do otevřeného globálního digitálního prostředí a je schopno prostřednictvím blockchainu a na něm postavené kryptoměně realizovat transakce v reálném čase Realizujeme první projekty práce s blockchainem k realizaci vnitropodnikových transakcí Zpracováváme koncept zapojení našich aktiv do blockchainových transakcí, stávající transakce realizujeme elektronicky prostřednictvím naší banky Jsme propojeni s naší hlavní bankou a veškeré platby realizujeme elektronicky z našeho systému Máme sice elektronické bankovnictví, ale většina plateb je lepší z ručky do ručkyNa jaké technologické úrovni je zajištění digitální bezpečnosti Vaší firmy? Naše firma disponuje komplexní bezpečnostní strategií a integrovanou bezpečnostní politikou, umožňující plynulé začleňování nových technologií, např. využívá kryptované datové prostředí Blockchain k zachycení všech interních a externích transakcí Naše firma disponuje bezpečnostní strategií a bezpečnostní politikou která nás chrání adekvátně před veškerými aktuálně známými riziky cybernetického světa. Například využíváme software, který umí identifikovat a v reálném čase eliminovat hrozby v prostředí Cloudu - například program Whalebone Naše firma disponuje bezpečnostní politikou dostatečnou k ochraně před všemi zásadními hrozbami cybersvěta. Např. používá centrální bezpečnostní software, který filtruje a likviduje viry, které se k nám dostávají ze sítě V naší firmě se používá distribuovaná ochrana jednotlivých firemních počítačů před viry (ale nikoli soukromých koncových zařízení - smartphonů, notebooků, ultrabooků, tabletů) Zabezpečení počítačů před viry, hackery a úniky informací naše firma neřeší - je to věcí každého zaměstnanceJaké technologie využíváte pro práci s energiemi? Máme zavedené "řízení chytrých sítí" (smart network management) všech energií na bázi energetického digitálního modelu firmy, umíme nakupovat energii dle potřeby v reálném čase za nejvýhodnějších podmínek Máme v energetickém systému integrovanou rozptýlenou výrobu všech energií Máme zavedené "chytré měření" (smart metering) všech energií, na základě kterého řídíme spotřebu dominantních spotřebičů Řídíme spotřebu na základě dohod s dodavateli energií Energie sledujeme pouze v místě fakturačního měření5. Práce s daty a datová kultura Lidé a datová kultura Jsme datově řízenou firmou. Celostní datové kontinuum je platformou zapojování kreativních pracovníků a digitalizovaných zdrojů v globálním měřítku Naši vedoucí pracovníci aktivně podporují příležitosti a možnosti spojené se zaváděním datové kultury V naší firmě jsou zaměstnáni takzvaní datoví vědci. Tito se jednak věnují využití dat za pomoci metod pokročilých analytik, na druhé straně jsou zapojeni do rozšiřování datové kultury naší společnosti Všichni zaměstnanci jsou na své úrovni schopni pracovat s daty tak, aby v doméně jejich působnosti došlo k zvýšení efektivity Naše datové aktivity jsou založeny na potřebách firmy a jsou adekvátně financovány Máme interní programy a externí partnerství s jejichž pomocí rozvíjíme datovou kulturu a analytické povědomí u všech zaměstnancůByznysový model založený na datech Celostní datové kontinuum v rámci horizontální integrace naší firmy do globálního datového prostředí se plynule prolíná s datovou reprezentací hodnototvorných partnerů - proto jsou naše digitalizovaná aktiva vždy optimálně vytížena Digitální agenti podporují naše obchodníky a společně hledají na globálním trhu obchodní příležitosti Obslužně datová mapa mapuje externí kontext naší firmy tak, aby bylo možno definovat profily, datové zdroje a body interakce s potenciálním zákazníkem ke zvýšení obratu Máme klasické nástroje pro podporu obchodních příležitostí jako CRM a tyto využíváme, zbytek dat přechováváme v excelových souborech Náš byznysový model nemá s daty nic společnéhoOperační model založený na datech V naší firmě existuje celostní datové kontinuum umožňující propojování interních dat s externími daty tak, aby za pomoci algoritmických agentů a digitalizovaných aktiv došlo k maximálním využití těchto aktiv k tvorbě hodnoty pro naše zákazníky Zpracováváme data ze všech oblastí našeho podnikání metodicky jasným způsobem. Analogová data konvertujeme na data digitální. Využíváme pokročilé prediktivní analýzy k provozu a rozvoji našeho podnikání. Data jsou pro nás klíčovým aktivem růstu Na základě obslužně-datové mapy integrujeme velká data tak, aby jsme byli schopni naplnit informační potřeby všech stakeholderů. Jsme si vědomi, že v práci s daty máme jisté rezervy. Chceme se stát datově řízenou firmou Používáme klasické nástroje Business Intelligence pro potřeby našich manažerů a tyto nástroje a přístupy jsou dostatečně využívány S daty nijak systematicky nepracujeme a nepovažujeme to za nijak důležité. Hodnoty vytváří naši lidé za pomoci strojůJaké technologie k práci s daty používáte? Integrované datové algoritmicky řízené prostředí autonomně pracující s daty v reálném čase Datové jezero s nástroji strojového učení umožňující integraci strukturovaných a nestrukturovaných dat či alespoň in-memory databáze Datové sklady a nástroje Byznys Intelligence Relační databáze a souborový systém (excely) Jednoduché aplikace a soubory na různých počítačíchRádi Vám zašleme vyhodnocení firmy e-mailem. Zanechte nám prosím kontaktní údaje:JménoFirmaEmailTelefon